Feil på overføring av strømforbruk til BKK Energitjenester.
Det er fortsatt feil på ovrføring av data fra strømforbruksmålerne i Hus 2 til BKK sine datasystemer. Dataenheten som skal overføre data er defekt, og vi får ikke tak i ny på kort sikt. Hele dette systemet skulle uansett byttes ut i løpet av året, så vi prøver nå å få fremskyndet omleggingen til AMS målere for alle.
Feilen gjelder foreløpig KUN de som bor i Hus 2 (Fløenbakken 66-74). Målerne måler korrekt, og vi vil lese dem av MANUELT i slutten av hver måned, slik at den månedlige avregningen for hver enkelt blir korrekt. Det blir imidlertid IKKE mulig å lese av time-/dagbasert avlesning i kundeportalen til BKK Energitjenester, før feilen er permanent utbedret.
Samtlige målere ble manuelt avlest i begynnelsen av september, slik at avregningen for august blir riktig. På samme måte vil det ble manuelt avlest også i begynnelsen av oktober og intil videre.
BKK Energitjenester beklager at dette har skjedd. Egentlig skulle dette systemet vært byttet ut samtidig med at vi skiftet energimålerne for varme i februar 2018. På grunn av problemene med omlegging til AMS som har vært planlagt av BKK Nett i mange år, var det ikke mulig å få dette til. Det er problemer med å få installert AMS målere hos oss, da det er lite plass i elektrotavlene hvor dagens målere står. De nye AMS målerne passer ikke inn. Det er nå imidlertid foreslått en løsning med noen mindre AMS målere som nylig er kommet på markedet. Disse er imidlertid ikke godkjent for bruk enda, og vi venter på svar fra NVE om vi kan ta dem i bruk. BKK Energitjenester prøver nå å få speedet opp saksbehandlingen rundt de nye målerne. Uansett MÅ dette være på plass før 2019 er omme, i henhold til lovpålegg.
Hvis du føler behov for ytterligere informasjon, kontakt meg gjerne.
13. september 2019 – Torbjørn Mohn – Styreleder