Fløentoppen Borettslag

  • Hjem
  • Om
  • Styret
  • Telefonnr.
  • Parkering
  • Ordensregler/dyrehold
  • Vedtekter
  • Dokumenter
  • Kontakt
  • Personvernregler

Ny avregningstjeneste for elbil-ladingen på plass.

Posted on June 27, 2025 under Elbil ladeanlegg, Fra styret

Lyse Energiservice sender i disse dager ut avregning for fjernvarme og elbil-lading for mai måned. Som alle dere som har aktive Zaptec ladebokser i garasjen er informert om, vil avregningen for brukt ladestrøm fra og med 1. juni bli gjort av Flexibility. Fremtidige energiregninger fra Lyse Energiservice vil derfor kun inneholde avregning for bruk av fjernvarme (radiator og tappevann). Endringen er gjort etter ønske fra Lyse, som kun vil håndtere fjernvarmen heretter.

Til dere som lader elbil på egen oppstillingsplass i garasjen:

Dere har alle fått skriftlig informasjon om omleggingen. Dere skal også i henhold til denne informasjonen ha fått en epost med introduksjon og detaljert bruksanvisning fra Flexibility. Bruksanvisningen finner du også på websiden vår hvor den kan lastes ned her.

Alle som har Zaptec ladekontakt må nå installere Flexibility appen, da dette er eneste måte du kan følge med på forbruk og kostnader og eventuelt få satt opp smartlading. Det er også eneste måten du kan få betalt for strømmen du bruker til ladingen. Flexibility bruker spotpris når de beregner ladekostnadene, så med det nye systemet betaler du hele tiden det strømmen koster når du lader (ikke snittpris slik Lyse og Eviny brukte). Det kan derfor være lurt å holde seg orientert om strømprisen når du skal lade. Info om strømprisen finner du i Flexibility appen.

Som informert sender ikke Flexibility ut faktura, men du får et månedlig betalingsvarsel på epost (på epostadressen du er registrert med i systemet deres). Det er viktig at du da gjør opp utestående, enten med Vipps eller kort slik det er beskrevet i bruksanvisningen. Husk også at månedsprisen på 45 kroner må betales, selv om du ikke har brukt lading i foregående periode. Månedsprisen er det vi må betale for hele tjenesten, og er markedets desidert billigste løsning.

Du kan i daglig praksis bruke ladeanlegget uten Flexibility appen slik du har gjort til nå, gitt at du til enhver tid sørger for at Flexibility kan nå deg på epost, og at du betaler månedlig. Manglende betaling vil føre til at ladeboksen blir deaktivert. Detaljert informasjon om pris, avregning, betaling og laderapport finner du kun i appen.

Har du problemer med appen, problemer med å logge inn, anbefaler vi deg å lese bruksanvisningen side 2, som viser hvordan du kan få tilsendt ny lenke. Hvis du ikke klikket på lenken du mottok innen 2 dager fra du fikk i den første eposten fra Flexibility må du be om å få en ny (klikk på det blå merket nederst i appen ved pålogging). Ellers kan du kontakte Flexibility Support så hjelper de deg.

Vi håper at dette skal gå greit i praksis. Det er mye nytt å forholde seg til, men jeg kan garantere dere som er sluttbrukere, at det har vært mye arbeid med denne omleggingen. Det er mye teknisk som skal på plass når to datasystemer skal samordnes. I tillegg har det vært vanskelig å få Lyse Energiservice på banen for å komme i mål med omleggingen. De svarer ikke på skriftlige henvendelser hver måned, og da går det trått.

Men nå tror jeg at vi har funnet en god løsning, som gir rimelig lading til en rettferdig og riktig pris for alle. Og for ordens skyld, vi har ikke gitt fra oss eierskapet til anlegget. Vi har ingen uoppsigelige eller langsiktige bindinger til Flexibility. Rent teknisk er alt som før, og jeg som styreleder skal fortsatt ha det tekniske driftsansvaret for Zaptec anlegget. Det er kun avregning og betaling som er endret fra 1. juni 2025.

Ta gjerne kontakt om noe fremdeles er uklart.

27 juni 2025 – Torbjøen Mohn – Styreleder

 

No Comment

Comments are closed.

Posting your comment.